AFFILIATE MARKETING
Η προέλευση, η ανάπτυξη, η εννοιολογια και το περιεχόμενο του affiliate marketing
Αν και πολλές βιβλιογραφικές πηγές χρεώνουν στον επικεφαλής της Amazon, Jeff Bezos, ότι ήταν ο πρώτος που εισήγαγε την έννοια του «μάρκετινγκ συνεργατών» (“ affiliate marketing ”) με την εισαγωγή του προγράμματος τον Ιούλιο του 1996, στην πραγματικότητα ο William Tobin, ιδρυτής της PC Flowers & Gifts, ανέπτυξε το πρώτο δίκτυο συνεργατών (1989), το “Prodigy Network”. Ο Tobin με αρκετά διπλώματα ευρεσιτεχνίας για διαδικτυακές εφαρμογές μάρκετινγκ συνεργατών κατάφερε να σημειώσει πωλήσεις άνω των 6 εκατ. δολαρίων το 1993, επιτυγχάνοντας 2.600 συνεργάτες στον παγκόσμιο ιστό.
Βέβαια η τεχνική του μάρκετινγκ συνεργατών έγινε δημοφιλής με το πρόγραμμα συνεργατών “Amazon Associate Affiliate Program” του Bezos που έφερε τεράστια έσοδα στην επιχείρηση και επηρέασε άμεσα πολλές διαδικτυακές επιχειρήσεις, λόγω της αποδεδειγμένης δυνατότητας να δημιουργηθούν έσοδα με ένα μηχανισμό πολλαπλών βαθμίδων (στρατηγική πωλήσεων πολλαπλών επιπέδων/multi-level marketing, “MLM”)*.
Το 2008 η Linkwise εισήγαγε πρώτη δίκτυο συνεργατών στην Ελλάδα, το Linkwise Affiliate Network, προσφέροντας στους συνεργάτες:
- τεχνολογία καταγραφής και προβολής στατιστικών πωλήσεων, προμηθειών κ.ά.,
- άμεση πρόσβαση σε διαφημιζόμενους και προγράμματα συνεργατών,
- έγκαιρη πληρωμή μέσω Paypal ή κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό,
- εκπαίδευση και ανάπτυξη των συνεργατών.
Το μάρκετινγκ συνεργατών ( affiliate marketing ) λειτουργεί σαν μια εικονική ομάδα ενδιάμεσων στο διαδίκτυο, όπου αμείβεται μόνο με προμήθειες. Η τεχνική βασίζεται σε δύο βασικές μεθόδους τιμολόγησης:
α) κόστος ανά κλικ (cost per click) και
β) κόστος ανά πώληση (cost per sale).
Για να κατανοήσουμε καλύτερα την έννοια, ας δούμε ποιες είναι οι οντότητες που συμπεριλαμβάνει:
1. Ο διαφημιζόμενος (“ merchant”/ “advertiser ”): είναι μια επιχείρηση ή έμπορος που μπαίνει σε δίκτυα συνεργατών, προκειμένου να αυξήσει τα κέρδη και να προωθήσει τα προϊόντα/ υπηρεσίες σε περισσότερους χρήστες του διαδικτύου με χαμηλό κόστος.
2. Ο συνεργάτης/ ενδιάμεσος (“affiliate”/ “publisher”): είναι άτομο ή επιχείρηση που διατηρεί ιστοσελίδα και εγγράφεται σε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα συνεργατών. Ο σκοπός της συμμετοχής του στο πρόγραμμα είναι να προωθήσει στο διαδίκτυο προϊόντα/ υπηρεσίες του διαφημιζόμενου, στέλνοντας επισκέπτες μέσω συνδέσμων στην ιστοσελίδα του διαφημιζόμενου με ένα προσυμφωνημένο ποσό (προμήθεια). Η προμήθεια καταβάλλεται στον συνεργάτη μόνο όταν ο επισκέπτης πραγματοποιήσει την επιθυμητή ενέργεια (και δεν είναι μόνο η αγορά). Η προώθηση των επισκεπτών γίνεται μέσω banners, υπερκειμένων και καμπανιών πληρωμής ανά κλικ (PPC).
3. Το δίκτυο συνεργατών (“affiliate network”): το οποίο είναι ένας διακομιστής, όπου τρέχουν τα προγράμματα συνεργατών που δημιουργούνται από τους διαφημιζόμενους φέρνοντας σε επαφή όχι μόνο τους διαφημιζόμενους με τους συνεργάτες αλλά και τους συνεργάτες μεταξύ τους (δείτε τα καλύτερα δίκτυα συνεργατών για το 2015).
*στρατηγική πωλήσεων πολλαπλών επιπέδων/multi-level marketing
Η στρατηγική πωλήσεων πολλαπλών επιπέδων/multi-level marketing, “MLM”, είναι μια στρατηγική πωλήσεων όπου οι πωλητές αμείβονται όχι μόνο για τις πωλήσεις που επιτυγχάνουν, αλλά και για τις πωλήσεις των πωλητών που έχουν στρατολογήσει. Ανάμεσα στους όρους που χρησιμοποιούνται για MLM συμπεριλαμβάνονται οι: “πυραμίδα πώλησης” (“pyramid selling”), “δικτυακό μάρκετινγκ” (“network marketing”) και “μάρκετινγκ συστάσεων” (“referral marketing”).
Πηγή: en.wikipedia.org